De meest bekende locomotief van de lijn Alkmaar - Bergen aan Zee is onbetwist de 1046, die de bijnaam Bello kreeg.
Op 8 mei 1914 verliet deze drie-asser de fabriek 'Berliner Machinebau A.G. vormals L. Schwartzkopf'.
Het was de 43e van een serie van 44 locomotieven voor de Hollandse Spoorweg Maatschappij.

De 1046 zou gaan rijden in de Haarlemmermeer, maar belandde in een locloods te Hilversum.
De eerste wereldoorlog verminderde niet alleen drastisch de reislust: ook de kolen waren schaars.
Pas op 10 maart 1915 werd de Bello in Hoorn ingezet.
Lang verbleef de Bello niet in Hoorn, in april ging zij naar Alkmaar.

Na flink wat omzwervingen door heel het land werd de 1046 ingezet op het depot van Haarlem.
Tijdens een grote revisie, noodzakelijk door een aanrijding met een andere locomotief, werd ze omgenummerd tot 7742.

Door de komst van de autobus werden veel lokale spoor- en tramlijnen opgeheven en werden de locomotieven ingezet voor rangeerwerkzaamheden.
De 7742 verhuisde naar het depot Neede om daar op 2 juni 1927 tijdens een cycloon het dak en de muur van de werkplaats op zich te krijgen.
Even leek het of de laatste dagen van de 7742 waren geteld.
Maar dankzij nog bruikbare delen van een andere, zwaar beschadigde locomotief kon ze gered worden.
In 1932 werd de Bello samen met nog acht locomotieven uit dezelfde serie ingezet op de lijn Alkmaar - Bergen - Bergen aan Zee.

Tijdens de tweede wereldoorlog werd de 7742 tijdens beschietingen vanuit de lucht getroffen en voerden de nazi's haar af naar Duitsland.
Daar werd zij in 1946 te Cuxhafen weer teruggevonden.

Op 26 februari 1946 stond ze weer, zij het zwaar beschadigd, op Hollandse rails.
Na herstel in Amersfoort kwam de Bello weer terug naar Alkmaar werd ze weer ingezet op de lijn naar Bergen aan Zee en bleef ze tot 31 augustus 1955 trouw haar 'slagen' naar Bergen aan Zee maken.
Enige dagen later was de Bello rijp voor de sloop vond de NS.

Bergen kwam in opstand en in 1960 kwam de Bello weer terug, nu echter als monument. (foto's)

En keer maakte de locomotief nog een ritje.
Per dieplader ging ze in 1964 naar Groningen om er tijdelijk als blikvanger voor Vroom & Dreesmann te fungeren.
Hoewel de gemeente Bergen vaardig de verfkwast hanteerde om de Bello niet al te snel in roest te laten omzetten, zag men toch wel in dat het geen haalbare zaak was dit monument op deze manier voor het nageslacht te bewaren.

Op 13 februari 1978 kwam er een grote kraanwagen en ging de Bello op een dieplader op weg naar de loods van de stoomtram Hoorn-Medemblik.
Tijdens de demontage aldaar kreeg men de ene teleurstelling na de andere te verwerken.
De zilte zeelucht van Bergen had in die 18 jaar stilstand meer verwoestingen aangebracht dan men aanvankelijk vermoedde.
Zelfs het zware stalen frame was aangetast.
Het machinistenhuis en de rest van de opbouw moesten helemaal opnieuw worden gemaakt.
Met de hand werden duizenden klinknagels 'voorgekookt' en in het metaal gedreven.

Gelukkig was het drijfwerk nog wel te herstellen.
De rest moest helemaal opnieuw worden opgebouwd.
Zeven lange jaren staken vele vrijwilligers van de stoomtram Hoorn-Medemblik al hun vrije tijd in die restauratie.
De totale kosten liepen ondanks het vele vrijwilligerswerk op tot 900.000 gulden.
Ter vergelijk: in 1914 werd voor de aanschaf van dezelfde locomotief 27.000 gulden neergelegd.



Op 3 april 1985 werd de Bello voor het eerst weer onder stoom gebracht en sindsdien is 7742 het paradepaardje van de Museum Stoomtram Hoorn/Medemblik.
De Bello is zonder enige twijfel ook de mooiste van alle bewaard gebleven stoomlocomotieven die ooit in Nederland dienst hebben gedaan.

Bron: Modelspoorclub Alkmaar.