Aan het begin van de twintigste eeuw bestond er in Twente en de Achterhoek behoefte aan een verbinding met de grote waterwegen in Nederland.
Met name voor de textielindustrie in Twente was dit van groot belang.
Door de industrieplaatsen Hengelo en Enschede te verbinden met de Rijn, was het mogelijk op een eenvoudige en goedkope manier produkten te kunnen aan- en afvoeren.
Een verbinding met de Achterhoekse textielcentra Winterswijk en Aalten was dus ook gewenst.

Toen in de twintiger jaren steenkool en zout gevonden werd in de Achterhoek, was dit een reden te meer voor de aanleg van een kanaal.
Diverse mogelijkheden werden besproken, een verbinding met de IJssel bij Zutphen was natuurlijk de kortste route, maar een verbinding met de Rijn was beter.
Er werden vele plannen gemaakt, die bijna allemaal in de prullenbak verdwenen.

Ik heb alle routes die ik kon vinden ingetekend in een tegenwoordige kaart van de Achterhoek, die kun je hier vinden.