Met de aanleg van deze spoorbaan tussen Dinxperlo en Varsseveld liep het niet erg soepel, behoudende boeren uit de omgeving dachten dat dit nieuwerwetse gedoe wel eens tot ondergang van de gemeente kon leiden.
Ook konden de gemeentes Varsseveld en Terborg het niet eens worden over het traject.

Er zou een lijn komen van Dinxperlo naar Terborg, maar in Varsseveld vond men dat de lijn via Sinderen naar hun moest lopen om daar op de bestaande lijn aan te sluiten.
Deze omweg maakte voor Terborg niet veel uit en de bossen tussen Varsseveld en Dinxperlo waren toendertijd grotendeels al gekapt en de woeste grond ontgonnen.
Er was dus grote behoefte aan kunstmest dat prima per spoor aangevoerd kon worden.

Uiteindelijk werd de N.V. "de Locaalspoorweg Dinxperlo-Varsseveld " opgericht, met als grootste aandeelhouder de gemeente Dinxperlo.
Directeur werd de wethouder van Dinxperlo, de heer Ovink.


Op weg naar het station....

Op 1 december 1904 werd de lijn geopend, de exploitatie werd verzorgd door de HSM.
De lijn werd geen groot succes, al in december 1935 werd gestopt met het personenvervoer.
Tijdens de oorlog werd de lijn door de Duitsers opgebroken.


Startklaar op station Dinxperlo.

Tot op de dag van vandaag kun je sporen van deze lijn terug vinden in het landschap.
Het wachthuis in Sinderen is nog in uitstekende staat.

Bron:Geschiedenis van de spoorwegen
Arjan Ligtenbarg